Home / Artykuły / Jak wygrać konkurs barmański

Jak wygrać konkurs barmański

Kiedyś konkursy barmańskie były bardzo proste. Organizowane przez stowarzyszenia, skupiały członków i zazwyczaj wiadomo było kto ma największe szanse na wygraną.

Obecnie jednak większość ludzi jak i firm pragnie być niezależna a Internet, w szczególności social media umożliwiają na dotarcie z kampanią (bo tym właśnie jest konkurs – kampanią reklamową) do szerszego grona odbiorców.

Ilość oraz rodzaje konkursów jest znaczna. Większość z nich jednak ma pewne cechy wspólne.

  • Oferują nagrody do wygrania
  • Są sponsorowane przez daną markę lub firmę
  • Wymagają od uczestników promowania konkursu oraz marki
  • Mają specyficzne zasady

 

Rodzaje konkursów

Wymienię tutaj kilka najpopularniejszych rodzajów konkursów. Lista oczywiście nie jest wyczerpująca a jeśli uważasz, że coś musi być dodane to umieść to w komentarzu.

Lokalne konkursy

Mogą być organizowane w danym okręgu lub nawet przez dany lokal.

Konkursy popularnościowe

Często wystarczy umieścić zdjęcie na FB lub na danej stronie a zwycięzcą jest osoba, na którą zagłosuje największa ilość ludzi.

Konkursy internetowe

Często bywają pierwszym krokiem do większego konkursu. Zazwyczaj polegają na umieszczeniu filmu jak przyrządzamy swój koktajl.

Konkursy na skalę krajową

Niezależne jak i te organizowane przez stowarzyszenia.

Konkursy na skalę międzynarodową

Prawie zawszę aby dostać się do tak owego, najpierw należy przejść kilka poziomów eliminacji lub nawet wygrać krajową wersję.

Do tego dochodzą flairowe konkursy na których się mało znam.

Z tego co zauważyłem to niektóre posiadają eliminację po przez przesłanie filmu, na niektóre wystarczy się pokazać a inne wymagają abyś miał już jakieś doświadczenie. Jak to wygląda poza kulis, niestety nie wiem.

Pominąłem jakiś? Daj znać w komentarzu na dole.

 

Co należy zrobić aby wygrać konkurs barmański?

 

Większość z tych punktów odnosi się do konkursów klasycznych jak i flairowych.

“Konkursy są tworzone przez firmy, które wydały ogromne sumy aby stworzyć show, więc naturalnie ich produkt powinien być gwiazdą”

Sebastian Hamilton-Mudge,

Global Brand Ambassador,

Beefeater gin

 

  • Zapoznaj się regułami konkursu. Wręcz wyucz się ich niemal na pamięć.
  • Przestrzegaj reguł. Wszystkich reguł.
  • Używaj produktów z portfolio firmy.
  • Unikaj produktów z portfolio innych firm.
  • Dowiedz się jakie są kryteria oceniania.
  • Dowiedz się kto będzie cię sędziował.
  • Dowiedz się wszystkiego co jest możliwe o sędziach i ich poprzednich występach jako sędzia.
  • Dowiedz się jakie koktajle wygrały poprzednie edycję.
  • Dowiedz się jakie produkty firma pragnie promować w najbliższej przyszłości i postaraj się ich użyć.
  • Dowiedz się wszystkiego o firmie, jej produktach a w szczególności promowanych pozycjach portfolio.
  • Przygotuj się, swoją prezentację, swój image, swoją historię.
  • Przygotuj własny sprzęt. Bardzo często organizator nie zapewnia sprzętu, a na pewno nie taki do którego jesteś przyzwyczajony.
  • Zapoznaj się z innymi uczestnikami konkursu.
  • Podczas konkursu bądź wypoczęty.
  • Ubierz się reprezentatywnie.
  • Jeśli to możliwe zabierz ze sobą barbacka.
  • Nie pij alkoholu! Obniży twoją koncentrację.

 

 

Przestrzeganie reguł.

Możecie w to nie wierzyć, ale liczba uczestników konkursów, która nie wie jakie są kryteria wygranej jest zaskakująca. Byłem światkiem wielu sytuacji, gdzie ktoś przegrał ponieważ nie wiedział, że garnish również wlicza się w ilość składników. Ktoś inny zaś użył nieodpowiedniego naczynia. Byłem również światkiem gdzie uczestnicy po prostu zaczęli się kłócić za sceną, ponieważ ktoś zrobił coś co inni uważali za niedozwolone.

Sędziowie są zwykłymi ludźmi.

Nie koniecznie ekspertami z branży. Często zdarza się że w komisji siedzą ludzie z marketingu oraz działu sprzedaży. Ich nie będzie interesowało czy koktajl jest kreatywny tylko czy im smakuje i jest „ładny”.

Działaj na dobro firmy.

Firmy ładują kupę kasy w organizację tych konkursów. Jeśli chcesz wygrać to musisz ich godnie reprezentować. Podejście Dawid vs Goliat jakie niektórzy barmani reprezentują jeszcze nigdy nie skończyło się wygraną dla danego uczestnika.

Zrozum motyw.

Niemal każdy konkurs kieruje się jakimś motywem. Jeśli motywem konkursu jest rum i lekkość jego spożywania, to taki również koktajl ma największą szansę wygrać. Jeśli motyw to klasyki więc klasyczny twist jest faworytem.

Niektóre konkursy mają na celu ogólną promocję marki inne towarzyszą wprowadzeniu nowego produktu. Miej to na uwadze i umiej to wykorzystać.

Bądź (najlepszym) sobą

Zwycięzca będzie reprezentował firmę w przyszłości. Dlatego musisz być dobrze zorganizowany oraz reprezentatywny. Dobra dykcja, schludny wygląd oraz umiejętność znalezienia się w otoczeniu są podstawą. Zachowanie się poza sceną jednak również nie może być zapomniane. Jeśli źle odnosisz się do innych uczestników lub wychodzisz obrażony z konkursu, którego nie wygrałeś to nie licz na przyszłe zaproszenia.

Najważniejsze jest…

Branie udziału w konkursach. Niby oczywiste nie? Wielu barmanów nie bierze udziału w konkursach z różnych, czasami dziwnych powodów. Nie mi oceniać czy dany powód jest na miejscu czy nie.

Pamiętaj jednak aby zawsze być sobą. Jeśli nie chcesz brać udziału w danym konkursie to nikt Cię nie zmusza. Nie publikuj na łamach Internetu negatywnych rzeczy tylko dlatego, że tobie si coś wydaje. Jeśli z reguły większość barmanów będzie podchodzić do branży negatywnie to branża prędzej czy później zacznie negatywnie podchodzić do nas.

 

About Paweł Babiak

Paweł Babiak
Barman, podróżnik, bloger. Pracowałem w takich miejscach jak Londyn, Budapeszt, Singapur czy Kuala Lumpur, gdzie zdobyłem w 2010 mistrzostwo Malezji w mixologii. Poprzez tego blog pragnę podzielić się z wami moimi doświadczeniami ze świata barmaństwa.

Sprawdź również

Bar z grami

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *