Home / Alkohole / Każde wino smakuje tak samo

Każde wino smakuje tak samo

Większość z nas lubi przekonywać innych, że jego wybory kierowane są jakością, a nie ceną.

Smutna prawda jest taka, że większość z nas na to nie stać. Musimy za tem wybrać opcję tańszą,aniżeli lepszą.

Czy aby na pewno cena dyktuje jakość? Może wybieramy jedynie między ceną oraz ładnym opakowaniem, a zawartość z grubsza jest taka sama?

Wiele badań potwierdza tą tezę.

Tańsze wina są lepsze niż drogie

Badania przeprowadzone przez Roberta Hodgsona podczas California State Fair wine competition w 2005 oraz 2008.

Grupa 70 ekspertów otrzymała około 30 win do spróbowania. Jedno wino natomiast zostało podane 3 razy. Za każdym razem nalewane było z tej samej butelki.

Rezultaty były szokujące

Zaledwie 10% uczestników oceniła to samo wino w podobny sposób za każdym razem. Przypominam, że chodzi tutaj o poważanych ekspertów z branży.

 

Robin Goldstein, który przeprowadził ponad 6000 degustacji w ciemno mówi:

 

„Osoby, które nie mają świadomości ceny wina, nie odczuwają większej satysfakcji z picia wina droższego”

Link do opracowania z tych badań możecie znaleźć w źródłach na dole tego artykułu.

 

Robin przeprowadził jeszcze jeden ciekawy eksperyment, o którym pisze w swojej książce oraz na blogu(linki pod spodem).

Mianowicie zadał pytanie: Co należy zrobić, aby wygrać jedną z najbardziej prestiżowych nagród?

 

Wine Spectator Award of Excellence – nagroda dla najlepszego menu z winami.

Aby to zrobić stworzył małą restauracje we Włoskim mieście Milan. Opracował stronę internetową, listę win, którą wysłał do Wine Spectator do oceny. Aby wziąć udział w ocenie należy zapłacić 250$ opłaty, którą oczywiście Robin uiścił.

 

W 2008 roku restauracja otrzymała prestiżową nagrodę Osteria L’Intrepido won the Award of Excellence.

 

Jego restauracji nie znajdziemy jednak na oficjalnej stronie magazynu (możemy ją znaleźć w druku). Dlaczego?

Ponieważ restauracja była zmyślona, a wina były skrupulatnie dobrane z listy najgorzej ocenionych przez magazyn.

 

Steven D. Levitt – ekonomista z Chicago podczas swoich młodzieńczych lat na Harwardzie, podał podczas jednej kolacji 4 różne karafki. 3 z drogim winem oraz 1 z tanim. Nikt oczywiście nie wiedział, że jedno wino jest 10 razy tańsze od pozostałych. Po ujawnieniu rezultatów eksperymentów, uczestnicy czuli się oszukani i wręcz obrażeni.

O dziwo ludzie największe różnice przypisują temu samemu winu, które zaprezentowane jest w inny sposób.

Jest eksperyment, który możecie przeprowadzić sami. Podajcie lampkę białego wina osobie, po czym podajcie koleją lampkę tego samego białego wina zabarwionego na czerwono barwnikiem spożywczym. Ciekawe, jakie efekty osiągniecie

 

Te obserwacje zauważamy na niemal wszystkich polach naszego życia.

Lekarze w ponad 90% kupują bez markowe środki przeciwbólowe. Kucharze kupują najtańszą sól.

 

Tutaj zaczynam się zastanawiać na wszystkimi listami 50 najlepszych barów, najbardziej nagrodzonych marek alkoholi itd.

Kilkukrotnie koledzy ze środowiska flairowego mówili mi o przypadkach, gdzie na konkursie pretendent miał gorszy dzień i ewidentnie został pokonany przez mało znanego uczestnika. Nagroda jednak za każdym razem lądowała w rękach pretendenta. – Informacja zasłyszana, sam nie jestem flairowcem.

Jako absolwent zarządzania oraz reklamy, wcale nie jestem zdziwiony wynikami. W końcu tego tak naprawdę nas uczą przez te kilka lat studiów.

Śmieszy mnie tylko jak jakiś kolega negatywnie wyraża się o  znanym brendzie ,a chwali inny tylko dlatego że, znany jest pospolity a mniej znany egzotyczny.

 

Źródła:

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=8545786&fileId=S1931436100001152

http://www.wine-economics.org/workingpapers/AAWE_WP16.pdf

http://freakonomics.com/2010/12/16/freakonomics-radio-do-more-expensive-wines-taste-better/

http://freakonomics.com/2013/07/08/further-evidence-that-wine-tasting-is-wildly-subjective/comment-page-2/#comment-700880

http://blindtaste.com/2008/08/15/what-does-it-take-to-get-a-wine-spectator-award-of-excellence/

http://www.winespectator.com/group/show?id=about_the_awards

About Paweł Babiak

Paweł Babiak
Barman, podróżnik, bloger. Pracowałem w takich miejscach jak Londyn, Budapeszt, Singapur czy Kuala Lumpur, gdzie zdobyłem w 2010 mistrzostwo Malezji w mixologii. Poprzez tego blog pragnę podzielić się z wami moimi doświadczeniami ze świata barmaństwa.

Sprawdź również

Must have każdego konesera win

Wybór prezentu dla osób zapraszających nas na uroczystości z biegiem czasu staje się coraz trudniejszy. …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *